Grupo de Acción Valencianista

El Grupo de Acción Valencianista (en valenciano Grup d'Accio Valencianista o GAV) es una asociación valencianista fundada en 1977 y dedicada a la defensa del patrimonio cultural, artístico y natural de la Comunidad Valenciana (España), mediante acciones reivindicativas, como conferencias 1,2,3,4,45 cursos de lengua valenciana 6 representación de obras de teatro 7 o manifestaciones y protestas 8,9,10,11 .

Desde sectores claramente pancatalanistas se acusa al GAV de ultraderecha y violento, sin embargo, a la Generalidad Valenciana no le constan sentencias contra el GAV 10, así como se le imputan, por los mismos sectores, de acciones que no ha cometido 11,12. Además atribuyen al GAV de "odio a lo catalán", cuando el Presidente del GAV definió el catalán como un idioma "respetable" pero "invasor" 13

Lo cierto es que el Grupo de Acción Valencianista ha recibido amenazas y coacciones por parte del pancatalanismo 14,15.

El GAV, como entidad en defensa de la indentidad e independencia de la Lengua Valenciana, firmó en 1981 las Normas del Puig o de la RACV. Destaca como el miembro más activo de la Plataforma Normes d'El Puig y de la Coordinadora d'Entitats Culturals del Regne de Valencia, de la que es miembro fundador.

También participó como anfitrión en el I Encuentro de Nuevas Tecnologías 16 y en la Plataforma "Moviment Valencianiste Per Europa" 17

Los fines del Grup d'Accio Valencianista son dar a conocer y defender:

Actividad cultural

El GAV edita bimensualmente una revista que presume de ser la única escrita íntegramente en valenciano bajo la normativa de Normas del Puig, SOM.

Se realizan cursos de "tabal i dolçaina" 18 , los instrumentos típicos valencianos.

Se realiza mensualmente una conferencia sobre lengua valenciana, política e historia del Reino de Valencia 19,20.

El Grupo de Acción Valencianista está constituido como editora, y ha publicado numerosos títulos, gramáticas y estudios, varias decenas de libros y diccionarios en lengua valenciana según las directrices marcadas por la RACV y, las que fueron normas oficiales durante los primeros años de la transición, conocidas como Normas del Puig o de la RACV.

También ha instaurado el "Premi Llealtat", que premia a personas personalidades en defensa de la Lengua Valenciana 21 , como Josep María Guinot, Lleopolt Peñarroja, Miguel Ramón Izquierdo, Ricardo Garcia Moya, Chimo Lanuza, Chimo Lanuza o Vicent Baixauli.

Publicaciones

Su actividad editorial se ha mantenido constante durante los últimos 34 años a un ritmo de una o dos publicaciones anuales de media.

  • Fontelles Fontestand, Antonio. (1985). Vocabulari Valencia-Castella. Castella-Valencia. Grup d'Acció Valencianista. ISBN 84-85872-05-3.
  • Cremades Marco, Francisco Javier (1981). La Llengua valenciana en Perill. Grup d'Acció Valencianista. ISBN 84-85872-01-0.
  • Fontelles Fenollosa, Antonio; Lozano, M. Angeles (1982). Pobles y gents. Grup d'Acció Valencianista. ISBN 84-85872-03-7.
  • Fullana Mira, Luis (1978). Gramatica Elemental de la Lengua Valenciana. Grup d'Acció Valencianista. ISBN 84-400-5091-7.
  • Guinot i Galán, Josep Maria (1993). Valenciano: la personalitat de la llengua valenciana. Grup d'Acció Valencianista. ISBN 84-85872-09-6.
  • García Sentandreu, Juan (1999). Valenciano:Les claus del Pacte de la llengua. Las llaves del Pacto de la Lengua. Grup d'Acció Valencianista. ISBN 84-85872-10-X.
  • Recio, Carles (2007). History of the separation between Valencian language and Catalan language. Grup d'Acció Valencianista. ISBN 978-84-85872-17-6.

Habiendo sido algunas de estas publicaciones utilizadas en unos pocos colegios valencianos durante la transición, en las clases de valenciano, la implantación a medianos de los 80 de la conocida como "Llei d'Us" (Ley de Uso) impulsada por Cipriano Ciscar, la legalización y adaptación de las llamadas Bases de Castellón, supuso una ruptura, y la erradicación de los ambientes académicos y oficiales de las Normas de la RACV y la prohibición del uso de los anteriores textos.

La temática que trabaja la editorial es fundamentalmente cultural y pedagógica, así, ha editado libros de texto para niños como "Nelo i Carmeta", "Desperta", "Avant", "Pobles i gents", además de libros "La Llengua Valenciana en perill",22 "Valencians front al catalanisme". y otros de temática más reivindicativa.

Asimismo, creó el "Colectiu de Mestres de la Secció de Pedagogia", el cual realizó vocabularios de Valenciano-Castellano/Castellano-Valenciano siguiendo las normas del Puig 23 y una nueva edición del diccionario valenciano-español del padre Luis Fullana Mira.

Manolo Latorre denuncia el intento de criminilización del GAV por parte del catalanismo

Manuel Latorre / A ningun mijanament objectiu que seguixca minimament l'actualitat valencianista, se li pot escapar que des d'un temps a esta part l'estrategia del catalanisme s'ha judicialiçat. Pareix com si la consigna rebuda pels socis de Carot Rovira siga la de denunciar al maxim numero de valencianistes possibles, a vore si aixina s' assustem i mos anem a casa deixant-los a ells el cami lliure per a concloure la seua tasca de colonisació i absorció en pro dels pallassos catalans.

Son massa les evidencies acumulades en poquet de temps com per a no pensar que algo esta canviant en l'estrategia catalanista. Se denuncia qualsevol acte valencianista sense importar si existix el mes minim fonament o indici per a portar-lo davant els tribunals. Els abocats (quasi sempre la mateixa abocada) representen indistintament l'acusacio de ERC, de ACPV, del Casals JaumeI, e inclus del BLOC. ¿Seria molt descabdellat davant d'estes probes, concloure que a tots ells els paga el mateix?.

I com una, volta mes, el catalanisme erra en el seu coneiximent de la realitat valenciana. Puix totes i cadascuna d'estes falses denuncies van caiguen-se pel seu propi pes. Primer va ser la Juge del Juzgat de 1ª Instancia de Gandia la que va decretar el sobreseïment de la denuncia del BLOC pels fets al voltant del Correllengues de Gandia de 2008. Ara ha segut el Jugat d'Instruccio nº 5 de Sueca la que ha dictat “sobreseïment lliure sense delicte” contra els valencianistes imputats en els fets ocorreguts durant la presentacio del llibre “Eric i l'Exercit del Fenix”. I com han vist que la Justicia no esta per la llavor, puix han recorregut a un Delegat del Govern sectari i parcial com pocs, per a vore si a base de ficar-mos multes poden guanyar lo que van perguent en els tribunals.

Evidentment, estes sentencies son un motiu mes d'anim a l'hora de continuar en la nostra lluita en defensa de la Personalitat Valenciana. Pero que no s'enganye ningun. El GAV continuara ferm en la seua defensa de les nostres Senyes d'Identitat siguen les que siguen els resultats de les diferents sentencies, tal i com ya hem demostrat a lo llarc d'estos 32 anys de lluita valencianista. Quan un poble, com el nostre, lluita en la força de la raó al seu costat, cap denuncia , cap multa, ni cap amenaça ho podra parar. Ells poden continuar perguen el temps en els tribunals i en la Delegacio del Govern, que mosatros continuarem donant la resposta correcta a totes i cadascuna de les diferents provocacions que el catalanisme s'atrevixca a intentar dur a terme en qualsevol raco del Regne de Valencia.

I es que ells encara, i despres de tants anys, no han segut capaços d'entendre que l'espirit valencianista es totalment diferent a qualsevol atre. Que mosatros no mos guiem per les matises normes carents d'anima, de tots els de mes. Perque... MOSATROS SOM DEL GAV

Font: ElPalleter.com